Hoe kunnen huisdiereigenaren een steunaanvraag indienen? (Voor inwoners gemeente Groningen zie volgende vraag)
Huisdiereigenaren of -indien van toepassing- via een bewindvoerder, kunnen alleen digitaal een aanvraag indienen bij de stichting via een speciaal daarvoor bestemd medisch steunaanvraag formulier.
Voor het bieden van steun hanteert de stichting voorwaarden. De huisdiereigenaar dient voor zichzelf of het gezin te zijn aangewezen op de voedselbank en/of onder bewind te staan. Bij levensbedreigende situaties kunnen dierenartsen telefonisch contact op te nemen met de stichting via het speciale noodnummer 085-1304952 toets 1.
Een digitaal ingediende aanvraag betekent niet dat de aanvraag door de stichting dan ook wordt gehonoreerd. De digitaal ontvangen aanvraag wordt snel in behandeling genomen. Op basis van gegevens van de aanvrager en de medische situatie van het dier wordt door het bestuur beoordeeld of steun wel/niet kan worden geboden. Ook is een genomen besluit om te steunen te allen tijde afhankelijk van beschikbare financiële middelen. De steun is een gunst en géén recht.
Hoe kunnen huisdiereigenaren wonende in de gemeente Groningen een steunaanvraag indienen?
Voor huisdiereigenaren wonende in de gemeente Groningen hanteert de stichting een aangepaste regeling:
Huisdiereigenaren, of -indien van toepassing- hun bewindvoerder of maatschappelijk werker, kunnen digitaal een aanvraag indienen bij de stichting via een daarvoor bestemd medisch steunaanvraag formulier (zie onder)
Voor het bieden van steun aan inwoners van de gemeente Groningen hanteert de stichting tot en met 30 april 2025 aangepaste voorwaarden. De gemeente Groningen ondersteunt met een subsidieregeling aan de stichting de acute medische hulp voor zieke of gewonde huisdieren van eigenaren met laag tot zeer laag inkomen inkomen woonachtig in haar gemeente.
De huisdiereigenaar dient een inkomen te hebben dat ligt onder of op de door de gemeente Groningen gehanteerde norm van de STADJERSPAS, dat qua inkomen ligt op maximaal 120% van de bijstandsnorm. Zie voor de in 2024 geldende tarieven de website
https://stadjerspas.gemeente.groningen.nl/nl/aanvragen
Aangesloten bij de Voedselbank of onder bewind:
Ook kunnen huisdiereigenaren die zijn aangesloten bij de Voedselbank in de gemeente Groningen of aantoonbaar onder bewind staan een aanvraag indienen bij de stichting.
Bij levensbedreigende situaties kunnen huisdiereigenaren ook hun dierenarts vragen telefonisch contact op te nemen met de stichting via het speciale noodnummer 085-1304952 toets 1. Dit noodnummer is alléén voor dierenartsen om de stichting te bereiken.
Een digitaal ingediende aanvraag betekent niet dat de aanvraag door de stichting dan ook wordt gehonoreerd. De aanvraag wordt snel in behandeling genomen. Op basis van gegevens van de aanvrager en de medische situatie van het dier wordt door het bestuur beoordeeld of steun wel/niet kan worden geboden. Ook is een genomen besluit om te steunen te allen tijde afhankelijk van beschikbare financiële middelen. De steun is een gunst en géén recht.
Wat steunen wij in principe niet en wat wel?
LET OP: De opsomming is slechts een indicatie voor wat de stichting wel of niet kan steunen van genoemde behandelingen. De stichting gaat er bij ernstig dierenleed altijd eerst vanuit dat verkregen informatie van de dierenarts en/of specialist voor haar leidend is om een uiteindelijk besluit te nemen met een bijdrage te steunen.
Wat steunen wij -onder voorwaarden NIET
- jonge dieren (pups en kittens) tot de leeftijd van 1 jaar
- huisdieren die verkregen zijn via een adoptie-organisatie
- normale dierzorg, zoals: gewone consulten, vaccinaties, vlooien- en ontwormingsmiddelen, chippen, gewoon- of medisch diervoer
- reguliere castratie, sterilisatie, mits medische noodzaak voor behandeling van het dier door een dierenarts is vastgesteld
- euthanasie, tenzij op medisch advies van de dierenarts
- CT en MRI scans, chemokuren, braces en prothesen en fysiotherapie
- chronische situaties, zoals speciaal voer, medicatie, behandeling allergieën
- behandelingen die worden uitgevoerd bij dierenklinieken buiten Nederland
- huisdieren die al eerder in het lopende jaar door de stichting zijn gesteund
- zwerfkatten, knaagdieren, konijnen, vogels en wilde dieren.
- administratiekosten facturatie door dierenartsen
- oude openstaande facturen en facturen die inmiddels zijn betaald, vervoer per dierenambulance of taxi van het zieke huisdier.
- kosten crematie van een huisdier
Wat steunen wij -onder voorwaarden- WEL:
- Acute medische ingrepen, zoals: baarmoederontsteking, blaasproblemen, vergiftiging, KNO-problemen, ernstige gebitsproblemen, inname vreemd voorwerp, breuken en andere levensbedreigende situaties. De ernst van de situatie wordt altijd besproken met de dierenarts.
- Echo, röntgen en in specifieke situaties endoscopiëen.
- Euthanasie als dit door een dierenarts medisch wordt geadviseerd.
Wat wordt vereist voor goede toetsing van de steunaanvraag?
Wat is de maximale geldigheidsduur van een toegekende steunaanvraag?
Wij steunen geen behandelingen die niet binnen een termijn van 1 maand zijn verricht, dat wil zeggen: consult en behandeling plus afronding van de facturatie. Uitzondering: Indien sprake is van vertraging in de termijn dan dient door de dierenkliniek formeel per mail naar info@huisdierenwelzijn.nl te worden aangeven wat de reden van de vertraging is. De beoordeling om al of niet uitstel te geven is geheel aan de stichting.
Vindt er geen behandeling of operatie van het dier plaats binnen de gestelde periode en is er over een vertraging in de planning geen contact tussen de kliniek of via de eigenaar met de stichting geweest over een verlenging van de termijn, dan zal de aanvraag en de toegezegde reservering definitief vervallen. De verantwoording ligt geheel bij de eigenaar om afspraken in goede banen te leiden.
Het is te allen tijde aan de huisdiereigenaar zelf om zorg te dragen voor tijdige en duidelijke communicatie naar de stichting en de dierenkliniek.
Indien een eigenaar een gemaakte afspraak met een dierenkliniek voor behandeling van het huisdier niet tijdig nakomt en geen annulering heeft gedaan dan kan de kliniek hiervoor kosten in rekening brengen. Let wel! De stichting is niet aansprakelijk voor deze kosten. De eigenaar is zelf verantwoordelijk om ruim voor de afzegtermijn die de kliniek hanteert de behandeling te annuleren.
Wat zijn uitzonderingen op de steunverlening?
Steun voor een behandeling kan alleen worden gegeven als de financiën van de stichting voldoende toereikend zijn. De stichting kan dus nooit garantie geven voor steun, omdat ze zelf volledig afhankelijk is van giften en donaties.
Nadrukkelijk wordt gesteld dat de stichting nooit aansprakelijk zal zijn voor de door dierenartsen of specialisten te verrichten of verrichte behandelingen, operaties en nazorg van de huisdieren. Het bieden van steun door de stichting aan een ziek of gewond huisdier is een gunst en is géén recht. Daarnaast is de stichting nooit aansprakelijk voor het niet nakomen door eigenaren van de gemaakte afspraak voor de behandeling, dus no show. Deze kosten zijn altijd voor rekening van de eigenaar en niet voor de stichting.
Projectmatige situatie en hantering andere inkomensnorm of termijn: Het kan zijn dat een gemeente met een subsidie participeert en hieraan specifieke voorwaarden heeft gekoppeld. Zo kan er bijvoorbeeld voor een andere inkomensnorm (denk aan niveau bijstand) of voor een specifieke begin- of eindtermijn van een project zijn overeengekomen voor de steunverlening door de stichting aan inwoners van de desbetreffende gemeente.
Acute medische situaties buiten de reguliere voorwaarden voor steun.
De stichting behoud zich het recht om bij specifieke medische situaties van een ziek of gewond huisdier af te wijken van haar regulier gestelde voorwaarden en de keuze te maken voor het alsnog aanbieden van steun. Een dergelijke situatie wordt besproken met een dierenarts en/of maatschappelijke hulpverlener.
Hoe wordt omgegaan met een acceptatie van een steunaanvraag?
Als de stichting besluit -onder voorwaarden- een steunaanvraag te accepteren door met een (deel)bijdrage te steunen, geschiedt een betaling altijd rechtstreeks aan de dierenkliniek, nooit aan de eigenaar zelf. Een toezegging door de stichting vindt dus altijd formeel schriftelijk per e-mail bericht plaats aan de dierenkliniek. Hierin bevestigt de stichting de met de dierenarts gemaakte afspraak. Mocht een dier een behandeling niet aankunnen of is er geen opkomst van de eigenaar bij de kliniek voor de behandeling (om welke reden dan ook), dan vervalt de toezegging. Dit wordt dan weer met de kliniek gecommuniceerd.
Voorafgaand aan een door de stichting te nemen besluit wordt een medisch acute situatie gecommuniceerd met de dierenkliniek en ook het behandeltarief. De stichting zal bij acute (levensbedreigende) medische situatie van het dier, onder voorwaarden en binnen haar financiële mogelijkheden een bevestiging voor een (deel)bijdrage doen aan de dierenkliniek. Dit wordt altijd schriftelijk via email met de dierenkliniek gecommuniceerd en deze informatie dient te zijn opgenomen in de patiëntenkaart.
Een financiële toezegging voor een (deel)bijdrage van een behandeling bij een kliniek is nooit overdraagbaar. Als door de eigenaar toch gekozen wordt voor een andere dierenkliniek dan vervalt de gedane toezegging voor financiële steun, tenzij de dierenkliniek waar de formele toezegging eerder is gedaan een eventueel advies voor doorverwijzing en de reden daarvan met ons heeft gecommuniceerd.
Hoe wordt omgegaan met een afwijzing van een steunaanvraag?
Indien een steunaanvraag wordt afgewezen ontvangt de huisdiereigenaar of bewindvoerder een bericht per email. Over een afwijzing door het bestuur van een aanvraag kan niet worden gecorrespondeerd. Een besluit van de stichting dient als onherroepelijk te worden beschouwd en verdere communicatie over het besluit is niet mogelijk. Benadrukt wordt dat de steun vanuit de stichting een gunst is en nooit een recht. Een afwijzing is dus definitief.
Hoe bereiken dierenartsen de stichting bij een acute situatie?
Dierenartsen kunnen de stichting voor acute medische situaties 24/7 bereiken via het noodnummer 085-1304952 toets 1. De stichting biedt alleen steun aan ernstig zieke of gewonde honden en katten, geen andere huisdieren omdat hiervoor de expertise ontbreekt.
Acute aanvragen die de stichting telefonisch binnenkrijgt van een dierenarts of specialist zullen zo spoedig mogelijk in behandeling worden genomen. Terstond wordt door de stichting besloten om wel of niet financieel te participeren in de behandelkosten. De eigenaar van het dier moet wel onder de door de stichting gestelde voorwaarden passen. Een toegezegde steun wordt via de email door de stichting bevestigd aan de kliniek, zodat de behandeling direct kan worden ingezet.
Wanneer kan de stichting contact opnemen met de behandelend dierenkliniek?
De huisdiereigenaar geeft de stichting met het invullen van het medisch steun aanvraagformulier ook toestemming aan de stichting om contact te mogen opnemen met de dierenarts en -indien aanwezig- de patiëntenkaart van het zieke huisdier op te vragen. De eigenaar dient altijd eerst zelf telefonisch of per email de dierenarts te informeren dat de stichting de medische informatie van het dier mag opvragen en bespreken.
Hoe vindt de betaling plaats van de toegezegde steunbijdrage?
De stichting betaalt de toegezegde bijdrage van de behandeling van het zieke huisdier altijd rechtstreeks aan de dierenkliniek. De factuur van de dierenkliniek dient op naam en adres te zijn gesteld van de huisdiereigenaar. De factuur kan worden gemaild naar de e-mail van de stichting: aanvraag@huisdierenwelzijn.nl. De betaling vindt door de stichting zo spoedig mogelijk en binnen de gestelde betalingstermijn aan de dierenkliniek plaats. Naast de factuur ontvangt de stichting de patiëntenkaart van het huisdier en -zo mogelijk, maar zeker geen vereiste- een foto van het dier genomen in de kliniek.
Wat is AVG-wetgeving en hoe gaat de stichting om met registratie persoonlijke gegevens?
De aanvrager die voor een ziek of gewond huisdier steun vraagt dient de stichting akkoord te geven voor de registratie van de persoonlijke gegevens. In de privacywetgeving AVG (Algemene verordening gegevensbescherming) zijn op 25 mei 2018 regels voor de omgang met persoonsgegevens in Nederland vastgelegd. Deze wet is sindsdien ook van toepassing in de hele EU. De stichting benadrukt dat een eventuele steun een gunst is en géén recht. Over een afwijzing van een steunaanvraag kan niet verder worden gecommuniceerd. Klik hier voor de privacyverklaring