medische steun

Voor dierenartsen, specialisten en collega dierenwelzijn organisaties is de stichting bij acute noodsituatie telefonisch 24/7 bereikbaar via 06-12660654.

Eigenaren of begeleidend maatschappelijk werkers kunnen digitaal een aanvraag doen bij de stichting voor steun bij medische behandeling van een ernstig ziek of gewond huisdier. Een aanvraag dient te worden gedaan via ons digitaal medisch aanvraag formulier.

Vragen kunnen telefonisch worden gesteld op dinsdag en woensdag tussen 09.30 en 17.30 uur via 06-12660654.

Lees onderstaande voorwaarden alvorens de aanvraag in te dienen:

Wie kan een aanvraag indienen? 

  • Een aanvraag kan worden ingediend door eigenaren met een ernstig (levensbedreigend) ziek of gewond huisdier, die voor zichzelf zijn aangewezen op de voedselbank en/of onder bewind staan.
  • Een aanvraag kan ook gedaan worden door een dierenarts of specialist die een huisdier onder ogen heeft en de situatie van het dier als levensbedreigend bestempelt. De dierenarts kan ons 24/7 telefonisch bereiken voor een acute situatie via 06-12660654.
  • Van een voedselbank waar de eigenaar bij is aangesloten dient een Email te worden gestuurd aan de stichting, waarin de voedselbank aangeeft dat de eigenaar daadwerkelijk staat geregistreerd als client, met vermelding van het eventuele registratienummer en datum nieuwe controle.
  • Van een bewindvoerder dient een Email te worden gericht aan de stichting, waarin wordt aangegeven dat de eigenaar onder bewind staat, met vermelding van de vorm van bewind,  vergezeld van de gerechtelijke beschikking en financiële details (budgetoverzicht) omtrent uitkering van de client.
  • De stichting neemt altijd contact op met de bewindvoerder omtrent de door de dierenarts geïndiceerde kosten voor de behandeling van het huisdier.
  • In bepaalde situaties kan de stichting aanvullende informatie vragen als er twijfel is over volledigheid van informatie over het inkomen van de eigenaar. De stichting kan vervolgens nadere financiële gegevens vragen, zoals een inkomensoverzicht, kopie laatste 2 bankafschriften, overzicht vaste lasten, schulden en informatie om uw identiteit te kunnen checken. Belangrijk: stuur ons nooit uw ID-gegevens met uw BSN nummer en pasfoto.  Als door ons om uw identiteit wordt gevraagd, zorg er dan voor dat uw pasfoto en uw burger servicenummer op uw ID-kaart volledig zijn afgedekt. Lees meer op de pagina van de overheid of download de kopie ID App van de overheid. Zo maakt u een veilige kopie.
  • De eigenaar geeft de stichting toestemming om contact op te nemen met de dierenarts om de situatie van het huisdier te bespreken en de patiëntenkaart op te vragen. Deze melding dient de eigenaar zelf telefonisch of per mail te doen naar de eigen dierenarts, zodat hiervoor een aantekening komt in de patiëntenkaart van het huisdier.
  • Een ingediende aanvraag betekent niet dat de aanvraag door de stichting wordt gehonoreerd. De digitaal ontvangen aanvraag wordt in behandeling genomen. Op basis van gegevens van de aanvrager en de medische situatie van het dier wordt door het bestuur beoordeeld of steun wel/niet kan worden geboden. Ook is een besluit om te steunen afhankelijk van beschikbare financiële middelen.
  • Indien de stichting besluit een bedrag (mee) te financieren, geschiedt betaling rechtstreeks aan de dierenarts. Een toezegging voor een bijdrage voor acute levensbedreigende behandeling van een huisdier vindt altijd plaats op schriftelijk basis per Email bericht tussen de stichting en de betreffende dierenarts/kliniek. Hierin bevestigt de stichting de met de dierenarts gemaakte afspraak. Het telefonisch overleg dat de stichting met een dierenarts/kliniek heeft is puur informatief om de acute medische situatie af te stemmen en een behandeltarief te bespreken. De stichting formaliseert de door haar gedane toezegging altijd schriftelijk en gericht aan de dierenarts/kliniek.
  • Voor nadere vragen, waarop aanvullende antwoorden voor het bestuur van de stichting nodig zijn alvorens een uitspraak voor steun te kunnen doen, zal de stichting zelf contact opnemen met de eigenaar en/of de bewindvoerder. Pas nadat alle informatie voldoende compleet is neemt het bestuur van de stichting de aanvraag in behandeling en bericht de aanvrager of steun -en tot welk bedrag- kan worden gegeven.
  • Acute (levensbedreigende) aanvragen die de stichting binnenkrijgt van een spoedkliniek zullen direct in behandeling worden genomen. Terstond wordt besloten wel/niet financieel te participeren in de behandelkosten.
  • Over een afwijzing van een aanvraag voor financiële steunverlening kan niet worden gecorrespondeerd. Dit dient als onherroepelijk besluit van het bestuur te worden beschouwd.
  • Betalingen verricht de stichting alleen aan een behandeld dierenarts of specialist op basis van een op naam van de client gestelde factuur,  met de vermelding van de door de stichting toegezegde bijdrage. Een betaling wordt nooit gedaan naar de rekening van de eigenaar.
  • Inmiddels door de eigenaar of bewindvoerder betaalde facturen aan de dierenarts of -specialist  kunnen achteraf niet bij de stichting worden ingediend.
  • De stichting kan nooit garantie geven voor steun, aangezien ze zelf volledig afhankelijk is van ontvangen donaties en giften van met name particulieren. De stichting ontvangt geen subsidies van de overheid of giften van goede doelen loterijen.

Wat steunen wij niet:

  • Huisdieren die zijn aangeschaft in een financieel al moeilijke periode, dus duidelijk genomen ten tijde van de uitkering, zoals pups of kittens.
  • Reguliere dierverzorging, zoals consulten, entingen, vlooien-, teken- en ontwormings-middelen, gebitsreiniging, enzovoorts.
  • Laboratoriumbepalingen voor urine, bloed (tenzij noodzakelijk tijdens acute medische behandeling).
  • Euthanasie van een huisdier.
  • Onderzoek naar kanker, chemotherapie en oncologische operaties (verwijdering tumoren)
  • Chronische afwijkingen, waarvoor langdurig onderzoek, medicatie en nazorg nodig is.
  • Medicaties en langdurig medisch voer voor speciale afwijkingen, zoals bijvoorbeeld epilepsie-, blaas-, nier-, suiker- of hartproblemen en allergieën (atopisch).
  • Orthopedische hulpmiddelen, zoals: braces en prothesen.

Wat steunen wij -onder voorwaarden-:

  • Acute medische ingrepen, zoals bijvoorbeeld: ernstige baarmoederontsteking, verstopping blaas, vergiftiging, oorproblemen, breuken en luxaties en andere acute situaties. In specifieke situaties ook kortstondige steun bij nazorg na operatie of behandeling, mits deze operatie of behandeling door ons is bemiddeld/gesteund.
  • Steun kan alleen worden gegeven als onze financiën hiervoor toereikend zijn.
  • Indien geen financiële steun kan worden geboden, kunnen wij proberen voor cliënten te bemiddelen bij dierenarts(en) aangaande het behandeltarief huisdier.